A Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai szerint Magyarországon 1990-ben még fejenként 105 liter sör fogyott, ami 2014-re 59 literre esett. Az iparágban technológiai és minőségi forradalom következett be, így azóta a sörfogyasztás 68 liter per főre emelkedett, bár a növekedés a Covid időszakot követően megtorpant.
A magyar fogyasztás 2023-ban az európai trendekhez hasonlóan csökkent: ez 2023-ban alig több, mint 5,4 millió hektoliter volt, ami 10 százalékos visszaesést jelentett a 2022-ben mért 6,01 millió hektoliteres szinthez képest. Az idei évben ugyan sikerülhet ennek a lemaradásnak egy részét ledolgozni, de hosszú távon – illeszkedve a globális trendekhez – az alkoholfogyasztás visszaesésével párhuzamosan a sörfogyasztás is trendszerűen csökken.
Az elmúlt években látványos a minőségi sörök felé történő elmozdulás: szintén a Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai szerint a szuperprémium és prémium szegmensek aránya idén már a teljes sörforgalom harmadát teszi ki, szemben a 4-5 évvel ezelőtti 25 százalékkal.
A sörtípusok közül a világos lager sör a legkedveltebb, legyen az bajor, bécsi vagy pilzeni típus. Ezt követik az IPA sörök, de a forgalomban gyakorlatilag a világ 107 elismert sörtípusából mindegyik előfordul.
A Borsodi Sörgyárat felkeresve Vuleta Zsolt, ügyvezető és kereskedelmi igazgató elmondta, hogy a hazai piacon évek óta tapasztalható a magasabb minőségű, prémium sörök részesedésének tartós növekedése. A nyári időszakban jellemzően emelkedik a könnyen fogyasztható, könnyedebb ízű, ízesített, alkoholmentes és alacsony kalóriatartalmú sörök iránti kereslet. Ennek megfelelően bővítik a kínálatukat. A februárban bevezetett Coors mellett tavasszal jelent meg a mangó-maracuja ízű, 0,0%-os alkoholmentes és alacsony kalóriatartalmú Borsodi Friss és a boltok többségében már kapható Miller Lime is, ami ízvilágában a klasszikus Miller Genuine Draftot idézi, azonban a hozzáadott valódi lime-lének köszönhetően frissítő citrusos jelleget is kapott.
A középkategóriás Borsodi termékekből adnak el a legtöbbet, azonban az alkoholmentes ízesített sörök részesedése is számottevő, ide tartozik például az idei év újdonsága, a Borsodi Friss 0,0% mangó-maracuja, alacsony kalóriatartalmú ízesített alkoholmentes sörünk, de a Borsodi Friss 0,0% portfólió többi tagjának az értékesítése is dinamikusan növekszik. Bár évek óta megfigyelhető az alkoholmentes sörök iránti növekvő igény, az átlagosnál magasabb alkoholtartalommal bíró Borsodi Bivaly a márkán belül jelentős részesedéssel bír, az évről évre növekvő eladások is igazolják a termék kedveltségét.
Tapasztalataik szerint a koronavírus-járványt követő években az értékesítés az élelmiszer- és dohányboltok, illetve a kereskedelmi láncok irányába tolódott el. Igaz, hogy a turizmus erősödésével a vendéglátóipar kezd ismét magára találni a nagyobb városokban, de a szektor forgalma még nem érte el a 2019. év szintjét.
Megfigyeléseik alapján a kiskereskedelmi forgalomban a fogyasztók jelentős része a dobozos kiszerelést választja, a hagyományos 0,5 literes visszaváltható üvegek egyre inkább a háttérbe szorulnak, helyettük a prémium termékekre jellemző 0,33-as palackos kiszerelések értékesítése növekszik. A vendéglátásban a palackos sörök mellett a csapolt sörök is jelentős részaránnyal bírnak, így forgalmuk is számottevő, különösen a fővárosban.
Cikk: részlet: hellovidek.hu >>teljes cikk a link alatt; kép: internet&illusztráció
18+