Egy helyi gépjárművezető szakoktató aláírásgyűjtésbe kezdett az ügyben.
Miskolcon korábban 6 vizsgaútvonalon lehetett B-kategóriás jogosítvány megszerzéséhez letenni a forgalmi vizsgát, de ez idén tavasszal megváltozott. A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. (KAV) március közepétől országos bővítést vezetett be. A borsodi vármegyeszékhelyen 25-re növelte a vizsgaútvonalak számát – tudtuk meg Mihály Zsolttól, a Turbócsiga Autósiskola vezetőjétől, aki petíciót indított a bővítés miatt. A jelenleg országszerte érvényes vizsgaútvonalakat az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Hatósága tette közzé a honlapján. Helyi autósiskolák vezetőinek a véleményét kérdeztük a változásról, illetve a KAV-ot is megkerestük.
Pótórákra lehet szükség
- Körülbelül harminc éve vagyok gépjárművezető szakoktató Borsod-Abaúj-Zemplénben. Tapasztalataim alapján a B-kategóriás jogosítvány megszerzéséhez kötelezően előírt 29 gyakorlati óra alatt a tanulóknak esélye sincs, hogy akár egyetlen egyszer is bejárjanak huszonöt vizsgaútvonalat – nyilatkozta portálunknak Mihály Zsolt.
Elmondta azt is, hogy így valószínűleg több lesz a sikertelen forgalmi vizsga, mivel helyismeret hiányában még egy gyakorlott sofőröknek is nehezebb a dolga, nemhogy egy kezdőnek. Hozzátette, hogy azoknak a tanulóknak pedig, akik szeretnének minden vizsgaútvonalon végighaladni a gyakorlás során, eleve pótórákat kell majd venniük. Összegezte, hogy mindez feltételezhetően azt fogja eredményezni, hogy sokan inkább elmennek majd más olyan környező városokba tanulni, illetve vizsgázni, ahol jóval kevesebb a vizsgaútvonal.
Hiányzó érdekképviselet
– A lakosságszámhoz mérten is aránytalannak és diszkriminatívnak érzem ezt a magas vizsgaútvonalszámot Miskolcon, azzal összehasonlításban, hogy például Budapest több kiindulási helyén mindössze nyolc-kilenc vizsgaútvonal van. Ha azt akarták volna elérni a bővítéssel, hogy az emberek jobban vezessenek Miskolcon, akkor nem a vizsgaútvonalak számát, hanem a kötelező óraszámot kellett volna megnövelniük – vélekedett.
- Ráadásul a döntéséről a KAV vezetősége előzetesen nem egyeztetett velünk, gépjárművezető szakoktatókkal. A szakmában nincs igazán érdekképviselet, ezért is döntöttem a petíció elindítása mellett. Amennyiben sikerülne ötszáz aláírást összegyűjteni, akár elvinném a bíróságig is az ügyet, hiszen az esélyegyenlőség biztosítása törvényi előírás – jelentette ki Mihály Zsolt, aki ígéretet tett rá, hogy szerkesztőségünket tájékoztatja majd a soron következő autósiskola-vezetői értekezlet részleteiről, ahol a KAV egyik döntéshozója is jelen lesz.
Átfedések az útvonalakban
Miskolc egyik legnagyobb autósiskolájának vezetője másképpen vélekedik: - A tanulókat meg kell tanítani autót vezetni. Mindig azt szoktam mondani nekik, hogy csak akkor jelentkezzenek be forgalmi vizsgára, hogyha úgy érzik, hogy önállóan képesek irányítani a gépkocsit – mondta el érdeklődésünkre Fazekas Zoltán az Uni Autósiskola vezetője. - Minél több irányba mennek, minél több dolgot megtapasztalnak az autóval, annál magabiztosabbak lesznek az utakon – fűzte hozzá.
- Tehát nem tartom rossz ötletnek a bővítést, már csak azért sem, mert nagy az átfedés a különböző vizsgaútvonalak között. Egyébként az eddigi mindkét forgalmi vizsga, amit a vizsgaútvonalszám növelése óta tettek le a tanulóim Miskolcon, sikeres volt. A forgalmi vizsga menete pedig nem változott és egyelőre azt sem tapasztaljuk, hogy beiratkozókat veszítettünk volna az újítások miatt – számolt be.
Végül elárulta, hogy korábban gépkocsioktatóként arra törekedett, hogy tanoncaival végigjárják és begyakorolják a vizsgaútvonalakat. Viszont a 25 útvonalat már nincs értelme bejárni. Ugyanakkor oktatóvideóban ugyanúgy el fogják készíteni ezeket is, ahogy a korábbi 6 vizsgaútvonalat. Emellett a miskolci egyirányú utcákon és a körforgalmakon való áthaladásról és készül majd oktatóvideó.
Fogadják a visszajelzéseket
„A forgalmi vezetési vizsga célja annak megállapítása, hogy a vizsgázó rendelkezik-e a biztonságos közlekedéshez szükséges ellenőrzési ismeretekkel. A jármű technikai kezelésében és a manőverezési feladatok végrehajtásában eljutott-e az önálló, biztonságos és környezetkímélő közlekedéshez szükséges jártasság szintjére. Továbbá a gyakorlottsága, helyzetfelismerése, közlekedési látása megfelel-e a közúti forgalomban történő közlekedés követelményeinek” – írta válaszlevelében Andrasev Dávid Igor, a KAV kommunikációs és marketing munkatársa.
„A vizsga során a közlekedési hatóság által jóváhagyott útvonalon érintett csomópontokban a vizsgázó az említett elvárásoknak megfelelően minden olyan forgalmi szituációban helyt kell, hogy álljon, amelyekkel bárhol találkozhat a mindennapokban” – tette hozzá.
„Az esélyegyenlőséget szem előtt tartva, úgy történik országszerte a helyi vizsgaútvonalak meghatározása, hogy a jogszabályi és hatósági előírások - például forgalomnagyság, közlekedés párhuzamos, illetve egy irányú utcában - betartása mellett egyenlő feltételeket biztosítsanak minden vizsgázó számára. A vizsgaútvonalak számának meghatározásánál figyelemmel kell lenni egy esetleges ideiglenes forgalomkorlátozás vagy forgalmi rend változás lehetőségére is. Az útvonalakkal kapcsolatos visszajelzéseket minden esetben megvizsgáljuk, és megvitatjuk a városi közlekedés szervezésével, illetve a gépjárművezető oktatásával foglalkozó szakemberekkel” – állította a KAV kommunikációs és marketing munkatársa.
Forrás: Minap.hu, Fotó: Illusztráció/Facebook