Miskolc 7.9°C
2024 November 6. - Szerda
Miskolc 7.9°C
2024 November 6. - Szerda

Miskolcon visszaállítják a seriff rendszert, lesz belőlük a lakótelepeken és a buszokon is

2024.10.30.

Tóth-Szántai Józsefet a Mandiner kerdezte. A miskolci polgármester szerint a korábbi – ellenzéki – városvezetésre a hozzá nem értés volt a jellemző, ezért nem működött jól az önkormányzat.

Miskolc egyike azon településeknek, ahol a Fidesz–KDNP visszaszerezte a hatalmat a június 9-i önkormányzati választáson, Tóth Szántai József 40,20 százalékkal győzött a polgármester-választáson.

A balliberális ellenzék nem tudott közös jelöltben megállapodni, a DK–LMP–MSZP–Párbeszéd politikusa, Barkai László Alajos 22,12, a Jobbik, a Momentum, illetve a civil SZIVE által támogatott Varga Andrea Klára pedig 13,54 százalékot kapott, viszonylag jól szerepelt Lehoczki-Spider László (Nép Pártján, 12,30 százalék), a mi hazánkos Pakusza Zoltán hozta az átlagos teljesítményt (6,96 százalék), s indult még két független is.

Tóth-Szántai Józsefet arról a Mandiner, hogy szerinte minek köszönheti a viszonylag sima győzelmét, milyen állapotokat tapasztalt az önkormányzatnál a hivatala átvételekor, mi lesz a barlangfürdővel, s mivel magyarázza, hogy a nagy rivális város, Debrecen lekörözte Miskolcot. A polgármester írásban válaszolt a https://mandiner.hu/ kérdéseire.

A balliberális ellenzék két polgármesterjelöltet állított, de ön így is csaknem öt százalékponttal több szavazatot kapott, mint ők ketten együttvéve. Számított ilyen arányú győzelemre, s mi az oka ennek?

A kampányban 178 lakás-, lépcsőház- és utcafórumot tartottunk Miskolc-szerte. Az emberek változást akartak. Ők is úgy látták, ahogyan mi, hogy Miskolc sokkal többre érdemes. Az ellenzéki városvezetés idején már olyan elemi dolgok is elkoptak a városi életéből, mint a megfelelő minőségű közösségi közlekedés, a közbiztonság és a köztisztaság. Mi új irányt kínáltunk a kampányban a választóknak.

Azt mondtuk, a mai világban menedzserszemléletű városvezetésre van szükség. Nem lehet minden problémára a kormánytól várni a segítséget.

Az új irány egyik legfontosabb elemének az arculatváltást tartottuk. Elismerve a múlt értékeit, megőrizve annak emlékeit, kidolgoztuk a Bükk városa projektet, amelynek megvalósításával zöld, innovatív fejlesztéseket szeretnénk megvalósítani ebben a ciklusban Miskolcon. Természetesen örömteli és megtisztelő a választópolgárok bizalma, most azonban rajtunk a sor, hogy tetteinkkel azon miskolciak bizalmát is elnyerjük, akik nem ránk voksoltak.

Kényelmes többsége van a közgyűlésben, az ellenzéki pártok milyen arányban kaptak helyet a bizottságokban, az önkormányzati cégek vezetésében, az igazgatóságokban, felügyelőbizottságokban?

A kényelmes többség lehetőség és felelősség is egyben. Lehetőség arra, hogy megvalósítsuk azokat a fejlesztéseket, amelyek Miskolc, a miskolciak érdekeit szolgálják majd hosszú távon és felelősség, hiszen a mi felelősségünk, hogy a meghirdetett programunkat végre tudjuk hajtani. Ennek szellemében kerül felállításra az önkormányzat és az önkormányzati cégek vezetése is. Több olyan terület van, amelyek változásért kiáltanak, de vannak olyan városi tulajdonú cégek is, amelyek jól működnek. A mi feladatunk, hogy minden önkormányzati cég jól, megfelelően, lakosságbarát módon, ugyanakkor profitorientáltan működjön.

Az ellenzék pártjai a korábban, még városvezetői időszakukban általuk megállapított mértékben kaptak pozíciókat, sőt a bizottsági helyek tekintetében ennél még kedvezőbb helyzetet is teremtettünk kéréseik elfogadásával.

Csaknem négy hete teljes jogú polgármester, hogyan látja, jobb vagy rosszabb pénzügyi helyzetben, gazdasági állapotban van az önkormányzat, mint amire gondolt, vagy pontosan ilyenre számított?

A pénzügyi helyzetünk nem jó. Úgy látjuk, hogy számos olyan terület van, amely nem működött megfelelően és hatékonyan. Vagy nem sáfárkodtak rendesen a befolyt összegekkel. Ez kihatással volt a város pénzügyi helyzetére is. Azon vagyunk, hogy ezeket a csorbákat kiküszöböljük. Ezután látjuk majd meg, hogy milyen pénzügyi forrásokkal számolhatunk. Rengeteg területen – úgy látjuk – nem is a pénzhiány, inkább a hozzá nem értés okozta a működésbeli zavart.

Átvilágítják-e az önkormányzatot, valamint a cégeit, elképzelhetőnek tartja-e, hogy komolyabb szabálytalanságokat, törvénytelenségeket találnak, amelyeket felelősségre vonás kell, hogy kövessen?

Nem szeretnék jóslásokba bocsátkozni… Nyilván mind az önkormányzat, mind a Miskolc Holding és annak tagvállalatai tekintetében megvizsgáljuk, mitől nem működött jól vagy gazdaságosan az adott cég. Természetesen,

ha a belső vizsgálatok alatt törvénysértést vagy szabálytalanságot tapasztalunk, megtesszük a megfelelő jogi lépéseket.

Elsődleges célunk azonban az, hogy minden önkormányzati céget fejlődő pályára állítsunk és megteremtsük az alapját a célorientált működésnek.

Ön korábban azt nyilatkozta, nagyon sok elvégzendő feladat van, sok ígéretet tettek a miskolciaknak, és ezeket teljesíteniük kell. Mik ezek, és milyen sorrendben fogják őket végrehajtani?

Három olyan terület van, ahol azonnali változásra van szükség. Fel kell számolnunk a közösségi közlekedés kaotikus helyzetét, de nem tűr halasztást a közbiztonság és köztisztaság javítása sem. Mindhárom területen megkezdtük a változást hozó előkészítő munkát. Október közepén meghirdettük az „Őszi nagytakarítás Miskolcon” akciót. Egy hónapon keresztül a Miskolci Városgazda Nonprofit Kft. 50 dolgozóval és 17 kézi és gépi munkagéppel igyekszik megtisztítani a borsodi vármegyeszékhely köztereit és közterületeit. Miskolc valamennyi városrészét érinti majd az akció, 24 kiemelt helyszínen lesz fokozott takarítás és zöldterület gondozás.

Visszaállítjuk a seriffrendszert. A városrészekben, lakótelepeken egyenruhás felügyelők vigyázzák majd a rendet és a közbiztonságot, a tömegközlekedési eszközökön pedig járatseriffek teljesítenek majd szolgálatot.

Ők ügyelnek majd a buszok és villamosok rendjére és tisztaságára. Ezekkel párhuzamosan megkezdtük a közösségi közlekedés megreformálásának előkészítését, amelynek legfontosabb eleme, hogy a menetrend készítését visszaadjuk a közlekedési vállalat szakembereinek, az elmúlt ciklusban ugyanis az önkormányzatnál – amely a megrendelő – készült a menetrend. Véleményünk szerint ez lehet, ez lehetett a kialakult helyzet egyik oka.

Mikor fogadhat újra vendégeket a miskolctapolcai barlangfürdő, mennyibe kerül a felújítás, ki fogja ezt finanszírozni?

A barlangfürdő tetőszerkezetének leégése óriási veszteség Miskolc számára. Évente csaknem 300 ezer turista látogatja a fürdőt, többségük városunkban foglal szállást és itt veszi igénybe a különböző szolgáltatásokat. Sokan élnek tehát a fürdőre épülő turizmusból. Nemcsak Miskolc, de a miskolciaknak is elemi érdeke, hogy mihamarabb újjáépítsük a fürdőkomplexumot. Örömteli, hogy a magyar kormány is igyekszik minden segítséget megadni az újjáépítéshez. Itt, ami nagyon lényeges, az az idő. Ha most azonnal el tudnánk kezdeni a felújítást, akkor is hosszú hónapokba telne, mire újra kinyithatnánk a fürdőt. Pontos vagy megközelítő időpontot azonban sajnos még nem tudok Önnek mondani.

A rendszerváltás előtt Miskolc volt a legnagyobb, legjelentősebb, legnépesebb vidéki település. Mára Debrecen vette át ezt a helyet, Lázár János miniszter már társfővárossá nyilvánította. Mi okozta a lecsúszást, hogyan éli ezt még, és elképzelhető-e, hogy Miskolc a jövőben vissza tudja szerezni a korábbi pozícióját?

Miskolc legnagyobb problémája az elvándorlás. Rengeteg fiatal hagyta hátra szülővárosát. Jól képzett, ambiciózus fiatalokról beszélünk.

A város lakossága több mint 60 ezerrel csökkent az elmúlt évtizedekben. Az egyik legfontosabb célunk, hogy fiataljainknak olyan alternatívákat kínáljunk, amivel itt tudjuk tartani őket. Munka- és karrierlehetőséget, lakhatást, rendezett lakókörnyezetet, kikapcsolódási lehetőségeket. Kidolgoztunk egy Bükk városa projektet, amelynek elemei ezen mezsgyére épülnek.

Megosztás:
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram