Nemcsak tervezi a terjeszkedést, de már céget is bejegyeztetett, toboroz és 11 alkalmazottja van az oroszországi Mere diszkontláncnak Magyarországon – tudta meg a Telex. A cég nettó félmillió forintos fizetésért és eladási mennyiségtől függő jutalékért keres magyarországi beszerzési menedzsereket.
Április elsején robbant a hír, hogy Magyarországon terjeszkedne a Mere elnevezésű oroszországi diszkontlánc. A cég azt ígéri: a versenytársaknál 20 százalékkal olcsóbb lesz, cserébe viszont az üzletekben nem polcokról, hanem raklapokról lehet válogatni a többi üzletlánchoz képest kisebb számú termékből.
A Mere érkezését a Haszon.hu egy, a potenciális beszállítóknak kiküldött email alapján írta meg, a cégnek arról hivatalos bejelentése nem volt. A hír megjelenése után emiatt a sajtóban azonnal elindult a spekuláció arról, hogy vajon tényleg jönnek-e, vagy csak érdeklődnek a lehetőségek iránt, esetleg teljes félreértésről van szó.
Most azonban a Telex talált a Linkedinen egy álláshirdetést, amelyben a Mere már két hónappal ezelőtt dolgozókat keresett Magyarországon. Ebben beszerzési menedzser pozícióra keresnek munkatársakat, akiknek a beszállítók és gyártók felkutatása, a beszállítói szerződések előkészítése és gondozása, és a versenytársak folyamatos figyelemmel kísérése lenne a feladatuk.
Ezért cserébe jól megközelíthető munkahelyet, és 9 és 17 óra közötti munkavégzést ígérnek. 1300 eurós (vagyis félmillió forint) nettó fizetéssel, plusz az eladásoktól függő jutalékrendszerrel.
A hirdetést a Magyarországon bejegyzett TS Retail Kft. adta fel, a céget tavaly januárban alapították. A vállalat az Opten szerint tavaly december és idén február között 11 munkatársat vett fel, ami arra utal, hogy komoly gazdasági tevékenységre készül. Az álláshirdetésre a jelentkezéseket egy orosz emailcímre várják.
A TS Retail Kft. tulajdonosa a szerbiai Belgrádba bejegyzett Hung Trade DOO Beograd, amit szintén tavaly alapítottak. A cég tulajdonosai pedig ugyanazok, mint az oroszországi Mere tulajdonosai:
Vagyis a Mere tulajdonosai egy szerbiai cégen keresztül jegyeztették be magyarországi leányvállalatukat, ami most toboroz és beszállítókat keres. A Telex cikk megírása előtt megkeresték a TS Retailt és a Hung Trade DOO Beogradot is, amint válaszolnak kérdéseinkre, beszámolnak róla.
Ahogy korábban írtuk, a Mere márkanéven működő hálózat a Torgservis nevű orosz vállalat tulajdona, ami a szibériai Krasznojarszkból indult 2009-ben. A cég egy befektető-testvérpár, a német származású orosz Szergej és Andrej Schneider tulajdona. Schneiderék kerülik a nyilvánosságot, interjúkat nem szoktak adni, az üzletépítést viszont komolyan gondolják. A cég Oroszországban (ahol nem Mere, hanem Svetofor, vagyis közlekedési lámpa néven fut) nagyjából háromezer boltot üzemeltet, amelyek leginkább kisebb orosz városokban találhatók Szibériában és azon kívül.
Az orosz piacon kívül többek között Kazahsztánban, Belaruszban és Kínában is vannak üzletei, pár éve pedig az EU-ban is elkezdett terjeszkedni, itt eddig Lettországban, Litvániában és Romániában tudott jelentősebb hálózatot nyitni. De Nyugat-Európában is próbálkozott a cég: Németországban, Spanyolországban, Belgiumban és Nagy-Britanniában is nyitott üzleteket. Oroszországban, ahol a legtöbb bolt található, 2023 első felében 9,8 százalékos növekedéssel már 2 milliárd eurós árbevételt ért el.
A Mere a nyugati piacon egy nagyon határozott üzenettel igyekszik berúgni az ajtót: 20-30 százalékkal alacsonyabb árakat ígér, mint más diszkontláncok, például a Lidl vagy az Aldi. Hogy éri el mindezt?
A Mere spanyol leányvállalatának ügyvezetője a „spártai” és a „sallangmentes” kifejezésekkel írta le, hogy hogyan néznek ki a Mere boltjai: nincs semmi olyan, ami növelné a költségeket, se dekoráció, se polcok, semmi felesleg.
Sőt, a cégnek raktára sincs, a beszállítóknak rögtön a vásárlótérbe kell letenniük az árut, amivel pedig a bolt dolgozóinak létszámát is minimálisra vágja az orosz cég, amely ráadásul az olyan szolgáltatásokon is spórol, mint az ügyfélszolgálat. Mindez azt is jelenti, hogy a Mere boltjai – már amennyire az interneten fellelhető fotókon látni – inkább egy raktárra emlékeztetnek, semmint szupermarketre. Ezt bizonyos szinten a német diszkonthálózatoknál is megszokhattuk, de ők az évek során sokat finomodtak, szupermarketesedtek.
Érthető módon a szuper olcsó hálózat Oroszország szegényebb vidékein nagyon népszerű, de nyilván a nyugat-európai boltok is megtalálták a közönségüket.
Amikor a Mere 2019-ben megnyitotta első német áruházát Lipcsében, akkora sor állt a bolt előtt, hogy volt, aki be se jutott – sőt, olyan gyorsan elkapkodták az árut, hogy pár napra be kellett zárni a boltot.
A Deutsche Welle akkoriban beszélt több visszatérő vásárlóval, akik azt mondták, hogy nekik sokat számít, hogy iható kávét, konzerveket és felvágottakat olcsóbban lehet venni, mint az Aldiban. Sőt, volt olyan vásárló, aki egész nosztalgikusan úgy fogalmazott, hogy a Mere olyan, mint amilyen az Aldi volt régebben.
Forrás: Telex, Címlapfotó: Mere